בס"ד

ביחד ננצח

מה זה תלת פאזי?

"יותר חשמל פחות עמל" – הסיסמא של חברת החשמל בשנות ה-60 כשניסתה לעודד צריכת חשמל. לחשמל ולמוצרי החשמל תפקיד מרכזי בחיינו. הוא מפעיל הכל החל מהמאור הביתי, מיזוג האוויר ועד למערכות התחבורה, התקשורת, מערכות הבריאות ועוד. בקיצור, אנחנו לא יכולים לדמיין היום את חיינו ללא החשמל. מדובר במצרך בסיסי, כדברי המשורר. זמינותו של החשמל חיונית עבור כל היבט של חיינו לשם תפקוד יעיל. במהלך השנים התפתחה מערכת החשמל וכל הזמן נעשים מאמצים על מנת לשפר את יעילותה. המערכת התלת פאזית היא אחת הדרכים לניצול חלוקת החשמל.

תלת פאזי

הספק תלת פאזי מתייחס למערכת חשמלי המשתמשת בשלושה (תלת) זרמי חילופין בודדים, הוא מציע קיבולת כוח מוגברת, אספקת חשמל חלקה יותר ויעילות משופרת בהשוואה למערכות חד פאזיות. חלוקת הכוח בתלת פאזי מאוזנת, ובזכות זאת היא מתמודדת ביעילות עם עומסי חשמל גדולים. בעבר, היו המערכות תלת פאזיות בשימוש בעיקר במסגרות תעשייתיות, בתי חולים ומבנים מסחריים, בזכות השימושיות והאמינות שלהם בהפעלת מכשירי חשמל גדולים דורשי עומס חשמלי כבד כמו: גנרטורים מנועים גדולים ועוד. אך, ככל שעובר הזמן, יותר ויותר מכשירי חשמל הצטרפו למערך הביתי וכיום המערכת התלת פאזית מותקנת כמעט בכל דירה או בית מגורים חדשים.

זרם חילופין

זרם חשמלי בו זרימת המטען החשמלי הופכת כיוון מעת לעת. זרם חילופין הופך, באמצעות שנאים, למתחים שונים ולכן הוא מתאים למגוון רחב מאד של יישומים ומתאפשרת העברה יעילה וחלקה של אספקת חשמל. בזכות האופי המחזורי שלו מתאפשרת הפעלת מערכות גדולות ומכשירים רבים וגדולים בצורה קלה וחלקה.

יתרונות המערכת התלת פאזית

  1. העברת כוח – ביכולתה של המערכת התלת פאזית להעביר פי שלוש כוח מיכולתה של מערכת חד פאזית. כלומר היא יעילה משמעותית יותר בכל הנוגע להעברת כוח חשמלי גדול גם למרחקים.
  2. קביעות ויציבות – חלוקת ההספק המידי לשלושת השלבים קבועה, ומאפשרת אספקת חשמל חלקה.
  3. ניצול יעיל וטוב של מכשירי חשמל וציוד חשמלי כבד בו זמנית בזכות חלוקת העומס המאוזנת.
  4. מערכות חשמל תלת פאזיות דורשות פחות נחושת (מוליך חשמל) ומייצרות פחות חום בזכות חלוקת הכוח לשלושה מוליכים, על פני מוליך אחד.
  5. כלכליות יותר מאחר ועלות השימוש בהן נמוכה יותר והן בעלות יעילות אנרגטית גבוהה.

חסרונות המערכת התלת פאזית

למרות יתרונותיה הרבים של המערכת התלת פאזית עלות התקנתה או עלות החלפתה של מערכת חד פאזית במערכת תלת פאזית עלולה להיות לעתים יקרה ביותר, היא דורשת עבודת תשתית, אישור של חברת החשמל, את שירותיו של חשמלאי מקצועי, ועוד. ולכן חלק לא מבוטל באוכלוסייה בוחר להמשיך ולהשתמש במערכת החד פאזית ולהקפיד על שימוש יעיל, זהיר ושאינו בו זמני, על מנת להימנע מעומס יתר על מערכת החשמל הביתית. בבניה החדשה מתקינים מראש מערכות תלת פאזיות.

סיכום

מערכות חשמל תלת פאזיות מספקות חשמל בצורה מאוזנת. המאפשרת אספקת חשמל יעילה לצריכה של מכשירי חשמל כבדים כמו מכונות לצד שימוש ביתי בכמה וכמה מכשירים צורכי חשמל בו זמנית.

המידע עשוי להועיל לאדם נוסף? שתפו אותו :)

דילוג לתוכן