בס"ד

ביחד ננצח

החלפת מתג תאורה

האור במסדרון כבה. אתם רוטנים מתחת לשפם שיש או אין לכם, ואצים רצים למקום בו אתם מאחסנים את הנורות בבית. מורידים את המתג מסירים את הנורה, שלדעתכם סיימה את חייה, מבריגים למקומה את הנורה הטריה ששלפתם מן המסתרים, מרימים את המתג ו…אין אור במסדרון. ובכן, במקרים כאלה קיים סיכוי די סביר שלא הנורה אשמה בחשיכה, אלא מתג התאורה. הוא עובד קשה לאורך השנים וכמו כל דבר גם מתג התאורה יסבול, בזמן מן הזמנים מבלאי. הבלאי עלול להיות בפלסטיק, במגעים אותם הוא מפעיל ועוד.

איך מחליפים מתג תאורה?

על פניו, מדובר במשימת תחזוקה ביתית פשוטה. במאמר שלפניכם נסביר, שלב אחר שלב, איך יחליף החשמלאי המוסמך את המתג. המאמר לא בא ללמד אתכם או לעודד אתכם להסתכן ולהחליף את המתג לבד, ולכן לפני ההסבר המפורט אזהרה חמורה:

חשמל הוא לא משחק. חיבורים לא נכונים, או לא מספיק טובים עלולים לגרום לנזק משמעותי שעלול להגיע לכדי אסון. חובה לפנות אל חשמלאי מקצועי בעל רישיון, שהשקיע מזמנו, עבר את ההכשרות המתאימות וידע לעשות את העבודה. אל תיקחו סיכונים.

מהו מתג התאורה?

סוג של כפתור המחובר למנגנון שקוטע (כשהוא כבוי) או מעורר (כשהוא מופעל) את המעגל החשמלי. כלומר, תפקידו לשלוט בהעברת זרם החשמל אל גוף התאורה. נשמע פשוט, נכון? אך כדי להחליף את המתג חובה להכיר ולדעת מהם מרכיביו, החוטים החשמליים המחוברים אליו, מה אומרים הצבעים השונים ומהי קופסת החשמל בה הוא ממוקם. את כל אלה מכיר החשמלאי היטב.

עוד לפני שהחשמלאי יפצח בעבודת החלפת מתג התאורה, הוא יוודא שאכן הבעיה היא במתג ולא במשהו אחר. אם המתג יתגלה כפגוע בצורה זו או אחרת, הוא יחליף אותו, אך אם המתג יראה תקין יתחיל החשמלאי באיתור מקור התקלה.

כלי העבודה הנדרשים

בין הפריטים הנדרשים להחלפת מתג תאורה נכללים מברג ראש שטוח או פיליפס (בהתאם לברגים), מברג בודק מתח (טסטר) מבודד כדי לוודא שלא עובר זרם, מחברי חוטים, והמתג החדש שחייב להיות מותאם למפרט המתג הישן.

בטיחות

הבטיחות נמצאת בראש סדר העדיפויות בכל עבודה ובפרט בעבודה עם חשמל.

ראשית כל חובה לנתק את זרם החשמל אל המתג ולבדוק בקפדנות בעזרת מברג הטסטר שאכן נותק הזרם. חשוב להיות עם כפפות מבודדות.

החלפת מתג התאורה שלב אחר שלב

  1. ניתוק זרם החשמל אל המתג ובדיקה שאכן אין מתח.
  2. הסרת המתג הישן והלוחית המחזיקה אותו במקומו ומשיכה קלה של המתג מתוך קופסת החשמל.
  3. ניתוק החוטים המחוברים למתג הישן. חשוב לשים לב לצבעי החוטים ומיקומם כדי שחיבור המתג החדש יהיה נכון.
  4. חיבור המתג החדש לפי אותו קידוד צבע. לעתים החיבור נעשה תוך ליפוף החוטים סביב הברגים ולעתים ישנם מחברי חוטים. בהתאם לסוג המתג. אבל אל דאגה – החשמלאי ידע
  5. הכנסה זהירה אל תוך קופסת המתג חשוב להקפיד שלא לפגוע בחוטים, והברגת המתג אל קופסת החשמל.
  6. בדיקת המתג. חיבור זרם החשמל אליו כדי לוודא שפועל כהלכה.

בעיות

למרות שעל פי רצף הפעולות שהבאנו לפניכם, החלפת המתג נראית כפעולה פשוטה, קלה ומהירה, גם במהלך החלפת מתג חשמלי עלולות להתעורר בעיות שונות כמו חיבורים לא נכונים, בעיות מתח נוספות שאינן קשורות רק למתג ועוד.

זו עוד סיבה מדוע חובה לתת לחשמלאי מקצועי שידע לאתר את מקור הבעיה אם תצוץ ולתקנה מייד.

סיכום

החלפת מתג תאורה היא מיומנות מקצועית מעשית, ולמרות שכולנו רוצים לעשות בכוחות עצמינו את רוב פעולות תחזוקת הבית השוטפות, חשוב מאד שפעולה כמו החלפת מתג חשמל תעשה על ידי חשמלאי מוסמך על מנת להימנע מתקלות נגררות או חלילה מצרות גרועות אף יותר.

המידע עשוי להועיל לאדם נוסף? שתפו אותו :)

דילוג לתוכן